Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

Щоб знання не обмежувалися фразою "London is the capital of Great Britain"...
15 серпня51940
'Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови'

in.ck.ua дізнався у Світлани Задворної, кандидата педагогічних наук і засновниці навчальних курсів "Лінгвакон", чому важливо почати вивчення англійської мови у 3-4 роки, і що буде, якщо цього не зробити.

Світлана Задворна – розробник навчальної програми з англійської мови для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Система навчання, яку застосовують на курсах "Лінгвакон", відрізняється від традиційної. Теоретичні засади цієї системи розробила професор ЧНУ ім. Богдана Хмельницького Світлана Жаботинська, яка досліджує зв'язок між мовою, мисленням і мозком.

Система викладання орієнтується на нейрокогнітивні особливості навчання іноземної мови дітей і дорослих. Тут не вчать алфавіт, граматичні правила та довгі переліки слів. Всю граматику тут умістили в компактну схему. Варто зрозуміти і засвоїти принцип її роботи – і у дитини вже ніколи не буде проблем з англійською.

Починайте вивчати іноземну мову якомога раніше

Кожна людина народжується зі "вбудованою" в мозок програмою, призначеною для роботи з мовою. Але активація цієї програми можлива лише за умови занурення дитини в мовне середовище. Таке занурення має відбутися до певного віку. Для рідної мови цей період є критичним, для другої мови й інших мов –сенситивним. Це вік до 10-12 років. У цей час у головному мозку формуються нейронні мережі – той інструмент, з яким надалі працює мозок. Чим краще сформовані нейронні мережі, особливо в дитинстві, тим потужнішим буде мозок.

Якщо ви на певний час закинете вивчення мови, а потім відновите заняття – ефект буде. Якщо ж ви не вчили іноземну мову в дитинстві, а потім у дорослому віці захотіли її вивчити – процес буде важчим і тривалішим, оскільки в сенситивний період не сформувалися відповідні нейронні мережі.

Дитина говоритиме без акценту, якщо вивчить фонетику до 5 років

Сенситивним періодом для засвоєння фонетики (звуків, вимови) є вік до 5 років. У цей час дитина розрізняє звуки різних мов і може їх відтворити. Такі діти говоритимуть іноземною мовою без акценту. Після 5-річного віку малюки сприймають звуки тільки однієї мови – рідної.

Вивчайте звуки, а не букви

З дітьми ми вчимо насамперед звуки. В англійській мові одна буква може передавати декілька звуків, залежно від літер, які стоять поряд. Як дитина вимовлятиме слово "cat", адже перша літера – це буква "ci" в алфавіті. Або ж як правильно читати слова з буквою "h", якщо в алфавіті вона вимовляється як "eitʃ". Ця буква дає звук "х", як у слові “hen”, або взагалі не дає жодного звуку, як у словах “what, why”. Так само з іншими звуками. Маленькій дитині дуже важко розібратися в таких тонкощах. Натомість вивчивши звуки і їх поєднання, вона зможе говорити, читати і писати.

Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови
Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

До 12 років граматичні конструкції засвоюються підсвідомо

Сенситивним періодом для засвоєння граматики є вік до 10-12 років, коли дитина розрізняє і запам’ятовує синтаксичні структури різних мов. Тому в цей час треба вчити не окремі слова, а речення у зв’язаному мовленні. Якщо до цього віку ваша дитина не засвоїла граматику, вона часто припускатиметься помилок. Їх можна позбутися тільки завдяки тривалому перебуванню в природному мовному середовищі. Але в наших умовах це неможливо: дитина виходить із занять і потрапляє у звичне україно- чи російськомовне оточення. 

Занурюйте дітей у мовне середовище

Граматика – це страшний сон усіх школярів. У наших освітніх закладах зазвичай вимагають заучування граматичних правил. Їх пояснюють або в рамках теми, яка абсолютно не підходить для конкретної граматичної структури, або ж взагалі окремо від основної розмовної теми. На курсах "Лінгвакон" ми не вчимо граматичні правила, а занурюємо дітей у тематично спрямоване мовлення за допомогою ігор, відео- та аудіоматеріалів (мультфільми, пісні, вірші).

Таке занурення є цільовим: у мовленні на конкретну тему засвоюються не будь-які, а лише певні, зв’язані між собою,  мовленнєві структури. Тему "сім'я" найкраще обслуговує один граматичний матеріал, тему "подорожі" – інший. Так дитина набагато легше засвоює інформацію. Заучування граматичних правил не має сенсу, треба розуміти основи. 

Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови
Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

Слова можна вчити і в 9 років, і в 90 років

Для вивчення слів сенситивного періоду немає. Слова можна вчити в будь-якому віці. Якщо ти знаєш, як побудувати речення і розумієш закони функціонування мови, вік для вивчення слів взагалі не гратиме ніякої ролі. Задайся метою – і ти вивчиш будь-яку кількість слів. Головне – розуміти основи і структури мови. 

Слова зберігаються в мозку тематичними полями

Американські нейролінгвісти довели, що слова "фізіологічно" запам’ятовуються і зберігаються в пам’яті не випадковими списками, а тематичними полями. У них зібрані слова, які обслуговують певну тему, наприклад, "Родина", "Друзі", "Школа" тощо. В чому проблема наших навчальних закладів? Дітям дають великі переліки окремих слів за певною темою або взагалі слова, що абсолютно не пов'язані між собою тематично. Дитина вчить ці слова за принципом трьох "з" – завчив, здав, забув.

Одна людина – одна мова, одна ситуація – одна мова

У сенситивний період діти однаково добре запам'ятовують і розрізняють різні мови світу. Хочете, щоб малюк говорив декількома мовами? Допоможіть йому. Щоб дитина не змішувала мови, слід дотримуватися принципу їх розподілу за носіями або за видами діяльності: "одна людина – одна мова" або "одна ситуація – одна мова".

"Одна людина – одна мова". Якщо батьки двомовні, кожному з них слід спілкуватися з дитиною лише однією з мов. Мама говорить російською, а тато – українською. Щоб дитина знала обидві мови, мама повинна говорити з малюком виключно російською, а тато – виключно українською.

"Одна ситуація – одна мова". Цей принцип знайомий усім: у дітей є мова школи і є мова родини. Дитина знає, що в певних умовах, наприклад, у стінах школи, я говорю однією мовою, умови змінюються – я говорю іншою. Цей же принцип можна використати й під час сімейної гри у настільні ігри. Під час цієї гри і у цьому конкретному виді діяльності ми спілкуємося виключно англійською, в інших – рідною мовою. 

Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови
Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

Вмикайте дітям англомовні мультики і пісні на 10-15 хвилин щодня

Щоб дитина швидше засвоїла інформацію, необхідно застосовувати декілька способів сприйняття: на слух засвоюється 15% інформації, візуально – 25%, а за комплексного підходу – близько 65%. Тому на заняттях задіюємо всі способи сприймання інформації – аудіальний, візуальний, тактильний. Щоб дитині було легше вчити мову, вмикайте англомовний мультик чи пісню хоча б на 10-15 хвилин щодня. Ритмічні пісні і мелодії – один з найефективніших способів вивчення слів і правильної вимови. 

Краще сказати неправильно, ніж взагалі промовчати

Постійне виправлення помилок у дитячому віці породжує бар'єри в дорослому. Краще не акцентувати увагу на певній помилці, а використати ті види діяльності, у процесі яких речення звучатиме декілька разів, але правильно побудоване та вимовлене.

Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови
Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

Краще потроху, але систематично

Мозок довше зберігає інформацію, якщо є час для її обробки. Концепція поступового навчання працює для людей будь-якого віку і рівня здібностей. Перерви між заняттями дають час для консолідації нових знань. Діти забувають 90% того, що вивчають у класі, протягом 30 днів. Найбільший процент “забування” припадає на перші години після заняття. Продовжити термін зберігання інформації у пам’яті можна завдяки її повторенню через певний проміжок часу. 

Знання фіксуються в пам’яті не в момент навчання, а під час регулярного повторення через певні проміжки часу. Тому чим більше циклів повторення проходить інформація, тим краще вона зберігається у пам’яті.

Якщо дитина грає "у мовчанку" – не хвилюйтеся, в неї адаптаційний період

Часом трапляються ситуації, коли дитина не повторює матеріал на занятті. Це психологічний момент, пов'язаний з періодом адаптації. Для кожної дитини адаптаційний період різний.  Дитина спостерігає за групою, оцінює ситуацію, звикає до нового середовища. Під час адаптації вона може весь час мовчати чи навпаки поводитися незвично для батьків – кричати, плакати, проявляти агресію. Адаптація у малюків може тривати від 1 до 5 занять. З віком процес проходить швидше. У 5-річному віці це зазвичай 2-3 заняття. Інша ситуація – дитина ходить на заняття, а вдома не говорить іноземною мовою. Батьки просять щось сказати англійською – а вона замовкає. З часом це пройде – і дитина "заговорить".

Треба враховувати темперамент дитини

Ефективність навчання залежить ще й від того, наскільки комфортно дитина почуватиметься в групі. Сором'язливі малюки не зможуть спокійно навчатися серед дуже активних дітей. Слабкі у знаннях діти можуть постійно мовчати серед дітей, що мають вищий рівень знань або навпаки починають працювати краще, щоб швидше досягти вищого рівня знань і стати рівним з іншими. Для вирішення цієї проблеми ми пропонуємо пробне заняття. На ньому дитина оцінює ситуацію, а вчитель аналізує темперамент і рівень знань учня. Якщо з’являються якісь проблеми, ми рекомендуємо перевести дитину в іншу групу. 

Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови
Англійська з пелюшок: 15 цікавих фактів про вивчення іноземної мови

Якщо ви не знаєте англійської, краще не "допомагати" дітям

Багато батьків мають благородні пориви – піду, сяду, допоможу, підучу. Ідуть, сідають – і вчать неправильно. Якщо ви не знаєте англійської, краще не  "допомагати" дітям. Потім викладачі витрачають набагато більше часу, щоб "перевчити" говорити і писати правильно. Якщо вчасно цього не зробити, дитина завжди вагатиметься щодо правильного вживання слів і граматичних конструкцій.

Інша поширена ситуація – намагаючись допомогти, батьки пишуть над англійськими словами трансліт російською чи українською. Це ведмежа послуга: дитина ніколи не запам'ятає англійські букви, вона реагуватиме тільки на рідні літери.

Оксфордські і кембриджські підручники – для дітей, які живуть в англомовному середовищі. У нас інша ситуація.

Батьки часто запитують, чому ми не використовуємо оксфордські і кембриджські підручники. Так, вони класні! Але ці книги розраховані на англомовне середовище. Декому вони справді підходять. Але для більшості дітей такі підручники ускладнюють сприйняття мови. За ними займаються діти, які виходять зі школи і продовжують далі розмовляти англійською. Ми ж живемо в іншому мовному середовищі.

Навчальні курси англійської мови "Лінгвакон" проводять заняття для малят (з 2 років), дітей дошкільного віку (з 4 років), шкільного віку (з 6 років) і дорослих. Заняття проводять двічі на тиждень у невеликих групах. Групи формують за віком і рівнем знання англійської. Записатися на безкоштовне пробне заняття можна за телефонами (066) 949-36-90, (068) 485-56-42, (073) 052-95-40.

Хочете підказати нам тему статті чи новини? Напишіть її на пошту нашому редактору і +100500 до карми вам гарантовано!
Коментарі