Одна відповідь на багато запитань: "Вчіть мови!"Чому так важливо вчити іноземні мови? |
2 вересня30360 |
Ви хочете, щоб дитина була розумною? Хочете покращити власний розум, щоб із віком він не розчинився у хворобі Альцгеймера? Хочете краще розуміти оточуючих, знати більше про світ і не відчувати себе глухонімим у чужій країні? Ви хочете вміти орієнтуватися в потоках професійної, політичної, культурної, побутової інформації, що вас оточує?
Ви хочете? Тоді дійте! Як? Вчіть мови! Вивчіть досконало першу рідну й інші мови – і не змішуйте їх у потворному суржику. Вивчіть іноземну мову. Хоча б одну.
Мова – це тренажер для мозку
Чому вивчення мов таке важливе? Мова і мислення – це дві сторони одного цілого. Мова виражає думку, робить її доступною, організує, впорядковує, структурує систему мислення, покращуючи наш мозок. Мова – це тренажер для мозку.
Мова – це вже "готова" система, створена та відшліфована поколіннями носіїв. Мислення кожної окремої людини часто недосконале і досить хаотичне, а це впливає на якість життя і робить його заручником чужих маніпуляцій. Добре засвоєна "готова" система мови приводить в порядок мислення. А добре засвоєні системи декількох мов ускладнюють, збагачують цей порядок, посилюючи у такий спосіб наші розумові та творчі здібності. Вони перетворюють мозок у більш досконалий інструмент для роботи з інформацією, роблять з сокири скальпель.
Чому важливо активувати "мовну" програму дитини до 8-12 років
Рідну мову вивчають у дитинстві. А коли слід вивчати іноземну мову? Відповідь – в будь-якому віці. Кожен вік вимагає своїх способів вивчення іноземної мови. Це пов'язано з особливостями нашого мозку, в якому існують вроджені "програми" для різних видів діяльності. Одна з них призначена для роботи з мовою як знаковою системою. Завдяки їй ми можемо вивчити мову і користуватися нею, на відміну від нашого собаки, в мозку якого немає такої досконалої "програми". Але! Наявності програми недостатньо. Її потрібно активувати, включити ззовні: дитина має бути занурена в мовне середовище, вона повинна чути мову.
Біологічна мовна "програма" відкрита для активації тільки до 8-12 років. Цей час називають "критичним/сенситивним періодом", протягом якого дитина підсвідомо оволодіває мовою, як і багатьма іншими видами діяльності. Мозок дитини "налаштований" на те, щоб розпізнати в потоці мовлення властиві різним мовам звуки, слова і граматичні структури. Цей період є критичним для першої мови. Якщо до 8-12 років дитина позбавлена спілкування, вона вже не опанує мову повною мірою. Для другої та іншої мов цей період є сенситивним/чутливим: за наявності мовного середовища (батьки, вихователі, друзі, які говорять різними мовами) дитина вчиться їм так само, як і своїй основній мові.
Набуті в дитинстві мовленнєві навички вимагають постійної підтримки, без якої мова може "стертися" в мозку. Її сліди все одно залишаться, і повернення до цієї мови, її вивчення в зрілому віці буде більш легким. У сенситивному періоді розрізняють сенситивний період для звуків (з утроби і до 4-5 років) і для граматики (до 12 років). В утробі матері дитина вже розрізняє ритми й інтонації мови. Вухо дитини до 5 років розрізняє звуки різних мов. Дитина може відтворити те, що чує. Діти, які засвоїли нерідну мову в цей період, говорять без акценту. Після 5 років вухо дитини розрізняє тільки звуки рідної мови. Аналогічно і з граматикою. До 12 років мозок дитини вловлює граматичні "зразки" різних мов підсвідомо. Після 12 років їх засвоєння вимагає усвідомленого розуміння. Вивчення слів не має сенситивного періоду. Воно залежить від пам'яті, яка у дітей зазвичай краща, ніж у дорослих.
Як засвоюється мова після 12 років?
Період після 12 років називають пост-сенситивним, коли і діти, і дорослі засвоюють мову однаково: шляхом усвідомленого вивчення в класі або самостійно, за підручниками. У цього періоду є свої переваги: за належного пояснення учні можуть зрозуміти логіку іноземної мови і порівняти її з логікою рідної. Таке розуміння особливо важливо, якщо іноземну мову вивчають не в природному середовищі: вийшовши з класу, людина не занурюється в цю мову. Тому запам'ятовуванню і використанню мови бракує автоматизму. Але розуміння того, як "зроблена" іноземна мова і як вона прив'язана до структури думки, може компенсувати цей недолік значною мірою. Усвідомлення логіки організації іноземної мови розвиває мислення. "Перемикання" з однієї мови на іншу, неминуче пов'язане з напругою, тренує мозок, а це дозволяє йому залишатися ясним і в похилому віці.
Всі ці особливості слід брати до уваги під час навчання іноземній мові, щоб отримати результат. Та чи є він у сучасній традиційній системі навчання, відірваній від мовного середовища? Якщо і є, то мінімальний, оскільки нинішня школа мало обізнана із тим, як пов'язані мова, мислення та мозок. Цей зв'язок є основою навчання англійській мові в центрі "Лінгвакон" (від латинського LINGUA + CONscientia "мова + свідомість"), де мову викладають з опорою на понятійні структури, які існують у природній системі мислення. Водночас враховують вікові особливості мозку: нашим слухачам від 4 до 60+ років.
Якщо ви ще сумніваєтеся, чи потрібно вивчати іноземну мову, згадайте, що люди, які оволоділи декількома мовами в дитячому або в дорослому віці, мають більш досконале логічне мислення і математичні здібності, кращий самоконтроль, легше розуміють інших і демонструють меншу конфліктність у поведінці, мають більш розвинений мозок і навіть менш схильні до розвитку хвороби Альцгеймера в похилому віці.