У Черкасах обговорили реалізацію освітньої реформи у приватних школахЯкою буде нова українська освіта в приватних закладах. |
13 червня7790 |
Конференція "Нова українська школа. Перспективи, завдання, можливості" відбулася у черкаській приватній загальноосвітній школі I-III ступенів "Софія".
Освітня реформа, якій владці дали старт торік, зачепить і приватні заклади. Щоправда, механізми реалізації змін у таких школах поки що не до кінця зрозумілі. На зустрічі у загальноосвітній приватній школі "Софія" вчителі та батьки говорили про ключові моменти, які формуватимуть нову українську школу в найближчі роки.
Які зміни очікують на черкаських школярів?
Основна суть реформи – забезпечити максимальний розвиток дитини у школі. А все інше – це засоби і способи досягнення цієї мети. Ось частина інновацій, які реалізовуватимуть у школах за новою системою.
Новий формат стосунків "учитель – учень"
Головні нововведення в системі освіти стартують 1 вересня 2018 року. Це насамперед зміна системи стосунків "школа – здобувач освіти". Змінюються стосунки між вчителем і першокласником.
У процесі навчання дитина не повинна відчувати тягар і неуспіх. Категорично забороняється будь-яка конкурентна система всередині класу: "ця дитина успішна, а ця – ні". Тобто вчитель на уроці не має права вказувати на хороші й погані роботи учнів. Оцінювання у початкових класах взагалі немає, воно виключно вербальне, а це означає, що вчитель відзначатиме тільки позитивні речі, на негативах робити акцент не будуть. Оцінювання школярів з 3 класу – за рішенням педагогічної ради. Тобто теоретично школа взагалі може ухвалити рішення не оцінювати учнів і у 3-4 класах.
Після закінчення 4 класу буде перша державна підсумкова атестація. Це перше випробування. Але атестація повинна пройти не з метою визначення якості освіти, а для визначення рівня успіху дитини.
Будь-яке просування дитини в освітньому процесі повинно підкреслюватися радістю, захопленням, що школяр зробив свій особистісний крок.
Нові компетентності
Знаннєва функція тепер є другорядною, на перший план виходять компетенції. Від учнів чекають не простого зазубрювання інформації, а вміння застосовувати знання на практиці.
Є багато помилкових тлумачень цього підходу, начебто тепер не треба знати, треба вміти застосовувати ці знання. Це неправильне тлумачення. Насправді ідея полягає в тому, щоб вийти на новий щабель розвитку – тепер дитина повинна не тільки мати міцні знання, як і раніше, але застосовувати їх у житті.
Принцип "Гроші ходять за дитиною"
Із запровадженням нового закону "Про освіту" ситуація із фінансуванням і підтримкою приватних шкіл повинна змінитися. За законом, із 2019 року приватні заклади повинні отримувати з державного бюджету кошти на навчання кожної дитини. Як цей механізм реалізовуватиметься на практиці, поки що не до кінця зрозуміло.
Є великі сподівання, що реформа матиме успіх. В законі України "Про освіту" закладені поняття різних рівноправних форм і способів здобуття освіти. Також у документі прописали існування приватної форми освіти. І держава повинна підтримувати приватні заклади на дієвому рівні – тобто на рівні фінансування. Тому в прикінцевих положеннях вказано, що в бюджеті 2019 року повинні виділятися гроші на дитину, незалежно від того, в закладі якої форми власності вона навчається. Тобто повинен діяти принцип "гроші ходять за дитиною". Реалізація цього підходу дозволяє організувати конкурентне освітнє середовище.
Але треба розуміти реалії життя – закон про бюджет може скасовувати будь-які норми до цього прийнятих законів. І чи будуть виділені ці кошти в законі про бюджет на 2019 рік – важко сказати.
Всі вчителі міста проходять перепідготовку
Технології змінюються, тому всі вчителі міста проходять перепідготовку. Це багатоступінчатий процес – від інститутів післядипломної освіти до онлайн-навчання за декількома модулями.
Районні управління освіти не матимуть права оцінювати школи
За законом, в органів освіти забрали повноваження оцінювати навчальні заклади, тобто тепер в управлінні освіти не можуть сказати – ця школа хороша, а ця погана.
Контроль за якістю освіти здійснюватиметься на 2 рівнях: внутрішній здійснює адміністрація школи, зовнішній – вже створена Державна служба якості освіти. Вона здійснюватиме свою діяльність не у формі контролю, а у форматі рекомендацій.
Це лише частина змін, які реалізовуватимуться в навчальних закладах найближчим часом. Детальніше познайомитися з новими принципами та підходами до навчання можна на сайті проекту "Нова українська школа".