"DUOO" – колекція меблів від Андрія Могили, відомого в місті дизайнера інтер'єрів. Меблі виготовляє компанія "Zegen", розташована в Черкасах – один із небагатьох українських брендів, який бачить свою місію і шукає шляхи створення ринку національного дизайну.
Це історія успішної співпраці місцевої компанії й українських дизайнерів, які разом створюють сучасні продукти в Україні. Деякі з них відзначили найвищою європейською професійною нагородою в сфері дизайну "Red Dot". Для Андрія Могили співпраця з "Zegen" – це перша спроба створення предметів меблів. Дизайнер поділився з нами своїми враженнями про новий досвід, колекції і ті зміни, які переживає український ринок дизайну.
Ми на шляху трансформації
Раніше український меблевий ринок був представлений двома складовими: частина продукції – якісні дорогі меблі, доступні тільки певному класу, і більша частина для масового покупця – плагіат від українських фабрик і імпорт сумнівної якості. Такі меблі не можна вважати українськими: вони не пов'язані з нашим менталітетом і не відображають наше життя. Це предмети без естетичної, а часто і практичної, складової.
Після кризи і політичних подій ситуація змінилася: сегмент клієнтів, які можуть дозволити собі дорогі італійські меблі, звузився. А український ринок став відмовлятися від "штучної" класики та підробок. Почалося оздоровлення в головах і перехід до чогось практичного і зрозумілого.
Перші пошуки у створенні українського дизайну мали досить примітивний вигляд: арматура, залізо, фанера – в стилі лофт-гараж. Сьогодні з'являються українські дизайнери, які починають створювати достойні фабричні меблі. Це вже не "арматура і зварювання", а продукт зі своєю естетикою та філософією. Саме про це колекції "GRID", "INFRAME", "DUOO" від "Zegen". Наприклад, Павло Вєтров, автор колекції "GRID" – це один із перших українців, який почав робити "предметку" для європейських брендів. Ця лінійка отримала найвищу нагороду у світі європейського дизайну "Red Dot".
Це якісний визнаний в Європі продукт. Для "Zegen" було непросто відповідати сучасній естетиці та подати її якісно і на рівні. Для цього знадобилося час і сили. Але в підсумку українська компанія робить предмети від дизайнерів, чию продукцію визнали в світі і відзначили професійними нагородами. І це тільки початок!
"DUOO" розкриває концепцію двоїстості
Український дизайн поки працює поза орієнтирами – його немає на чому будувати. Точно так само, як складно відчути українську ідентичність. Пошук самоідентифікації актуальний і в контексті ситуації в країні, і в контексті пошуку дизайнерського бачення – яким повинен бути український дизайн, інтернаціональним, національним або продиктованим якоюсь економічною необхідністю формування життя та устрою країни. У процесі створення колекції я шукав відповіді зокрема й на ці запитання.
Основа "DUOO" – видозмінене написання слова "duo", "дует". У певному сенсі це натяк на мінімалізм – двох складових часто достатньо, щоб розкрити ідею. У філософії, наприклад, це добро і зло, інь та ян. В матеріалах – це метал і дерево.
В контексті форми до розвитку ідеї двоїстості підштовхнула японська естетика – великий і малий самурайські мечі дайсе. Тому торці у письмового та журнального столів нагадують форму вістря японських мечів. Ми використовували вставку з масиву дерева, щоб посилити тактильні відчуття від предмета і реалізувати деякі дизайнерські прийоми. Кожен предмет з колекції "DUOO" має свій індивідуальний характер і може стати яскравим акцентом у сучасному інтер'єрі.
Для мене меблі обов'язково повинні бути функціональними й емоційними
В основі створення предметів меблів лежать два основних критерії – вони повинні бути функціональними й емоційними. Функціональність – це константа, без неї все втрачає сенс. Друга дуже важлива для мене складова – це емоційність. Я не хочу робити меблі тільки практичними, вони повинні викликати емоції. Джерелом цих емоцій можуть бути тактильні чи візуальні відчуття.
На ці критерії я орієнтувався під час роботи над колекцією "DUOO", тому предмети мають динаміку – скісні ніжки, напруга ліній, поверхні, що летять одна над одною. Предмет ніби спілкується з нами, він не статичний, не нейтральний. Але й не кричить про себе: в ньому немає зайвого декору, пихатості. Сама форма дає меблям виразність. Чим більше емоцій у людини викликає предмет, тим більш цінним для неї стане досвід постійного контакту з ним. Моя колекція – саме про це. І про спробу знайти місце українського дизайну у світі.
Будинок перестає бути "сакральним" місцем
Перший досвід створення предметів меблів був складним. Тому що немає запиту від виробника і покупця. Меблі повинні відповідати запитам часу. Якщо ти не розумієш контексту – ти не зробиш успішну річ. Спосіб життя сучасної людини змінився. Життя стало дуже динамічним – подорожі, робота в різних містах світу, ставлення до нерухомості. Побудувати будинок і посадити дерево – вже не актуально. Все навколо рухається! Рухаються стіни, кордони, території, ти пересуваєшся. Ми живемо в період постійних змін всього і вся. Це накладає відбиток і на дизайн.
Будинок вже не має такої сакральності, як раніше. Не вийде "гнізда", якщо твої діти живуть, навчаються чи працюють в Гонконзі і Лондоні і приїжджають додому декілька разів на рік. З цим нічого не можна вдіяти, це реалії сучасного світу. Тому житло вже не має цінності як капіталовкладення. Як це відбивається на дизайні інтер'єру і меблів? З квартир зникли стінки, шафи, гірки, буфети. Всі ці системи зберігання "йдуть" в стіни або в окремі кімнати. Квартира перетворюється в студію, а в зоні активного користування залишаються тільки дійсно необхідні предмети.
Інтер'єр будинку в Черкасах. Дизайн-студія "CITEK"
Певний стиль приміщення створюють шляхом об'єднання і гармонізації багатьох факторів. Один предмет в інтер'єрі добирають під інший, це дає живу справжню картинку і атмосферу. В будинку відбуваються різні процеси, тому меблі повинні їм відповідати і об'єднувати різні функції та предмети в єдиний житловий простір – в цьому і полягає майстерність дизайнера.
Зараз не стіни зонують простір, а самі функції. Взаємозв'язок функції і процесу – саме на їхньому перетині може з'являтися новий тип меблів. Наприклад, навчальне місце для дітей як продовження кухні.
Перед виробником тривалий час не поставало запитання – для кого він створює продукцію
Виробники і дизайнери зараз на етапі пошуку один одного. В Україні половина дизайнерів шукає виробника, а фабрики своєю чергою шукають дизайнерів. Разом вони хочуть достукатися до сердець покупців. І проблема не в тому, щоб загуглити варіанти, в нашій країні між гравцями цього ринку не вибудувані зв'язки.
Зараз ринок лихоманить, тому що дизайнери хочуть робити предмети, але у них може бути не зовсім технологічний дизайн. А підказати, які фактори потрібно враховувати, повинні були б виробники. Але у наших виробників це поки що не виходить, найчастіше вони ще не розуміють своєї ніші на ринку. Раніше у них були стосунки з ринком "без обличчя" і з такими ж запитами.
Захід відрізняється від нас індивідуальністю, це йде з самого дитинства. У нас все було підпорядкованим державі, політиці, ідеології, а потрібно думати про людину і її бажання бути щасливою. В цьому контексті дуже актуальним є дизайн мислення, заснований на емпатії до людини. Це єдина можливість зберегти конкурентоспроможність компанії на ринку в наш час.
Приклад дизайну мислення в Україні – це проект Валерія Кузнєцова, який також співпрацює з "Zegen". Дуже творча та різнобічна людина, власник "Red Dot" і гран-прі "Інтер'єр року 2017", де він представив фантастично класний проект. Це куб з перфорованого металу з отворами, в які можна протягувати мотузку різних кольорів. Його виготовили та встановили у лікарні, де проходять лікування та реабілітацію діти з проблемами дрібної моторики. Міжнародне журі дало гран-прі проекту Кузнєцова.
Це яскравий зразок дизайну мислення – проект орієнтований на людей, дає величезну кількість емоцій і приносить користь. Такі приклади дуже цінні для нас, це доброта і позитивні емоції. Адже якщо життя буде розвиватися тільки технологічно, ми дуже скоро втратимо щось дуже важливе!
Пошуковий сервіс для дизайнерів і архітекторів "TheCase", створений Андрієм Могилою
Сьогодні я продовжую працювати над створенням нових предметів меблів разом з компанією "Zegen". У планах вже традиційна участь у виставках в Україні і на європейських майданчиках. Ще один напрямок - це створення та розвиток професійної платформи для архітекторів і дизайнерів – "TheCase". Цей сервіс допоможе в пошуку необхідних для проекту предметів меблів і їхніх 3D-моделей.
Приятно, что в Черкассах есть такие талантливые дизайнеры, как Андрей Могила. Мебель компании "Zegen" очень качественная и стильная.