10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

Чи знаєте ви, в якому унікальному місті живете?

19 вересня 20176690537
'10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати'

Черкаси – це не просто місто на Дніпрі в самому центрі України. За довгі століття свого існування воно може розповісти безліч цікавих історій...

Походження назви поселення "Черкаси" невідоме, ця історія досі повита багатьма версіями. Назва міста, відомого з XIII століття, пов'язана з етнонімом "черкаси". Тоді цим словом називали всіх українців наші сусіди, зокрема татари і росіяни. Які ще цікаві факти приховує черкаська історія, читайте далі. 

Оборонне чудо

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

У 1482 році кримськотатарський хан Менґлі Ґірей зі своєю десятитисячною ордою захопили 11 міст від Києва до Житомира, оборонитися вдалося лише Черкасам. Коли не вдалося взяти місто, хан зі своїм військом, що в рази перевищувало українське, повернувся назад у Крим.

Випередив свій час

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

Ще за 20 років до створення Запорізької Січі староста черкаських земель Остафій Дашкевич представив литовському сейму проект захисних споруд на березі Дніпра, які згодом втілилися в життя у вигляді наймогутнішої козацької республіки.

Зниклий замок

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

500 років тому центром нашого міста був сквер Богдана Хмельницького, де ми зараз проводимо романтичні прогулянки з видом на Дніпро. Раніше ж це було вигідне місце для оборони, там розташовувався величезний дерев’яний замок із чотирма вежами. Це місце мало назву "Замкова гора".

Точне місцерозташування фортеці досі викликає суперечки, за однією версією, замок був на місті сучасного Пагорба Слави, за іншою – у сквері Богдана Хмельницького. З боку міста фортеця була відкритою, а от з боку Дніпра залишалася неприступною. Щонайменше 7 укріплених замків існували та змінювалися в Черкасах в різний час. Будували захисні споруди з дерева та землі, тому вони часто руйнувалися та відновлювалися.

Черкаське "Бородіно"

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

"Москва спаленная пожаром французам отдана"... В історії нашого міста також є своє "Бородіно", коли під час битви з поляками в XVII столітті переможці спалили Черкаси.

Копія мосту

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

У черкаського мосту через дамбу є точна копія, яку виготовили на випадок війни. Якщо б міст підірвали, його можна було б одразу зібрати і замінити "запасним". Залишки конструкції протягом певного часу "догнивали" в Золотоноші. Довжина металевого мосту в Черкасах – 1172 метрів, ширина – 7 метрів, а максимальна глибина під мостом – 15 метрів.

Розбудувалися

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

У середині XIX століття (приблизно 1840-ві роки) в Черкасах був лише один кам’яний будинок, а в місті проживало всього 9230 людей. До кінця сторіччя кількість населення зросла до 29 тисяч осіб.

Прорив у стратосферу

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

У нас народився один із перших радянських стратонавтів – Яків Український. Він спроектував легкий скафандр для польотів у стратосферу і першим сфотографував Землю за допомогою інфрачервоних променів. Загинув разом із командою під час польоту на стратостаті. 

А де ж трамвай?..

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

Ще до початку Першої світової війни в Черкасах хотіли побудувати найсучаснішу на той час трамвайну лінію. Проект заморозили через початок війни. Трамвайну колію хотіли прокласти від Сінного базару (район вулиці Сєдова) до Соснівки по обидва боки бульвару Шевченка (тоді Олександрійського бульвару). В 1914 році для трамвайних шляхів навіть побудували першу в місті електростанцію. У Черкаси завезли шпали, рейки й інше необхідне для будівництва обладнання. Через Першу світову, а пізніше громадянську війну шпали розтягнули на дрова, а інше обладнання пішло на потреби цукрового заводу.

Одна з 20-ти у світі

Фото – http://haidamac.org.ua/
Фото – http://haidamac.org.ua/

На території водоканалу стоїть висока водонапірна вежа. Це унікальний пам'ятник архітектури – одна з перших у світі гіперболоїдних конструкцій. Надзвичайно легка сталева ажурна водонапірна башта побудована за проектом відомого інженера та винахідника Володимира Шухова. З 200 конструкцій винахідника у світі на сьогодні збереглося не більше двадцяти. На думку дослідників спадку Шухова, черкаська вежа збереглася краще, ніж інші конструкції, та є однією з найвищих.

З'явилася вежа в Черкасах понад 100 років тому, щоб забезпечити місто питною водою і захистити мешканців від епідемії холери. Під час Другої світової війни вежа була зруйнована та повалена на землю, відновили історичну пам'ятку після визволення міста. Протягом 62 років конструкція виконувала свою роль.

Місто-супутник

10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати
10 фактів про Черкаси, яких ви могли не знати

У Черкас могло з'явитися поселення-супутник "Черкаси-2" з населенням близько 120-180 тисяч осіб. В 1970-х роках населення міста почало активно збільшуватися, тому владці вирішили розробити проект зі зведення найбільшого мікрорайону. Побудувати новий район планували на намитих островах у трикутнику "Панське – Благодатне – Чехівка", а з основним містом з'єднати за допомогою мосту. Кошторис мосту в 1984 році склав 117 мільйонів карбованців. "Черкаси-2" навіть внесли у генеральний план. Але в результаті від задуму відмовилися: Черкаси почали розбудовувати у південно-західному напрямку. Після розпаду Радянського Союзу перший міський голова Черкас мав намір відродити проект, але його не підтримали через брак коштів.  

Хочете підказати нам тему статті чи новини? Напишіть її на пошту нашому редактору і +100500 до карми вам гарантовано!
Коментарі
  • Фото

    А чому немає хто автор статті? Вона стала народною?

  • Фото

    А ще в Черкасах була сувенірна фабрика

  • Фото

    Ще згадую, що на митниці був якийсь військовий завод-так його називали- там комплектували якесь військове обладнання на базі автомашин ЗИС-157 з кунгом. Завод був перевезений здається на Урал, бо попадав теж під затоплення при створенні водосховища.

  • Фото

    Был такой завод номерной.Мой отец там работал зав.кадрами.

  • Фото

    "так називали українців"))))))). Да понятия такого не существовало, как украинцы))) И прекрасно понимаете, что нет такого украинского слова "Черкассы". Это иностранное слово.

    найпростіша й активно підтримувана істориками (зокрема Василем Татищевим та Олександром Рігельманом) версія, про те, що назва напряму походить від одного з етнонімів адигських народів[5];
    доволі оригінальна версія тлумачення етноніму черкаси, яку можливо підлаштувати під теорії заснування міста Черкаси в домонгольський період, — від осетинського зооетноніма черкасоги — «орли», що потім дало початок таким окремим етнонімам, як «черкаси» та «касоги»;
    також від тюркізмів виходить і Олександр Знойко, стверджуючи, що назва «черкаси» походить від чири киши або чири кисі, що означає «люди сили» або «люди армії». Це тлумачення повністю доводить ідеї тюрксько-слов'янського єднання в боротьбі проти половців у домонгольський період[6].

  • Фото

    А что было раньше на Гоголя,337, напротив Центра занятости???

  • Фото

    А ще в Черкасах була тютюнова фабрика, яка давала робочі місця з гідними зарплатами багатьом черкащанам. Ключове слово "була", завдяки місцевій владі, котра відмовила іноземним інвесторам у розширенні фабрики, вимагаючи за це хабара. На що інвестори, не довго розмірковуючи, не тільки полишили ідею розширення фабрики, а й перенесли з Черкас всі виробничі потужності існуючої фабрики в інше місто.

  • Фото

    То, мабуть, і на краще. З дитинства пам"ятаю сморід з "Табачки."

  • Фото

    Моя мама там пропрацювала 17 років й досі живе навпроти. Сморід накривав, пам'ятаю, весь центр. Правильно зробили, що закрили, як, до речі, і в Києві, де зараз живу.

  • Фото

    Правильно закрыли.Это отрава народу.Не курю.

  • Фото

    Люблю своє місто, але хотілося б , щоб воно ставало цікавишім, щоб влада більше приділяла уваги зовнішньому вигляду , сучасному оновленню.Прикро чути, коли гості міста дивуються, що брудно, мало зелені, і т.д....

  • Фото

    Також в Черкасах була фабрика яка випускала перламутрові гудзики.В Дніпрі і на сьогодні багато відповідних перлинець.

  • Фото

    Машинкою висверлювали з ракушок кружечки,а потім полірували їх...

  • Фото

    "Фабрика"-то голосно сказано, це була невеличка артіль, розташовувалась на Митниці (тодішня Митниця-це частина міста в поймі Дніпра, яка попала під затоплення при створенні водосховища), в дитинстві я ще застав купи відходів її діяльності у вигляді просверлених раковинок перлівок.

  • Фото

    Точно, я теж їх знаходив на березі Дніпра біля пагорба Слави.

  • Фото

    А ще,в Черкасах була шоколадна фабрика!

  • Фото

    Очень интересные и познавательные факты!!! 🎉

  • Фото

    просто шикарно я люблю свой город

  • Фото

    На сколько я помню историю , Москву сожгли сами русские

  • Фото

    москву палили всі кому не ліньки було. монголи, татари, поляки, українські козаки тощо.

  • Фото

    Недопалили...

  • Фото

    Гарна у міста історія

  • Фото

    Цікаво,а який бік займали мешканці під час громадянської війни ?

  • Фото

    Про Холодний яр чули ?

  • Фото

    А Черкаси того, що ще за Олега тут поселили вихідців із Кавказу, побратимів Олега. Їх тоді черкасами називали

  • Фото

    черкесами, а не черкасами

  • Фото

    Та ні, якраз черкасами.Вони носили довгі чуби з деревяним шариком на кінці.Це на випадок, щоб пораненого або вбитого можна було витягнути з гірської річки.Це мені розказував 80-літній дід у 1955 році в курені на друому березі Дніпра. Тоді водосховища ще не було

  • Фото

    интересные факты

  • Фото

    Справді, не все знали!)

  • Фото

    класна інформація

  • Фото

    копия огромного моста гниющая в золотоноше, трудно представить сколько ж места он занимает!!!

  • Фото

    Его уже лет 15 назад сдали в металлолом. А места он занимал немного, потому что был в разобранном виде.

  • Фото

    Між іншим, черкаський міст-останній в Європі клепаний міст

  • Фото

    а трамвая шкода

  • Фото

    Дякую! Цікаво!

  • Фото

    Просто удивителен наш город.Только надо его любить не на словах,а и стараться держать в чистоте и порядке и выбирать правильных мэров.

  • Фото

    Правильный мэр - очень относительное понятие, к сожалению.